Monday, December 20, 2010

the last dating

we had our last romantic meal (kindda) as single dude-dudette @ ole ole bali, sunway pyramid today... i considered it as late lunch cum early dinner, ahaksss.

his, nasi campur


apple juice

ole ole trio

my fav, pulut hitam iced-blended

sadly, we will be away to each other for 12 days before we hit our solemnization this coming 2011 new year, insyaallah... (doakan kami yea)

mr.al juma, am missing u already huhuhu...

- Posted using BlogPress from my iPhone

Sunday, December 19, 2010

our wedding invitation card

we would like to extend our humble wedding invitation to all my beloved followers + readers + visitors... please leave ur address at my comment box for the actual card yea ^_~

front view

back page


wish us all the best, peeps ^_^

- Posted using BlogPress from my iPhone

Monday, November 29, 2010

suami impikan isteri solehah

  • pertama, mentaati suami. namun, dalam mentaati suami ada juga batasannya. batasan itu adalah seperti yg disabdakan Rasulullah SAW, "tidak ada ketaatan terhadap makhluk yg melakukan maksiat kpd Allah & melakukan apa yg dilarangNYA".
  • kedua, seorg isteri harus menjaga kehormatan dirinya, suami & harta keluarganya. (contohnya : meminta izin suami ketika keluar dr rumah & memberitahu arah & tujuan anda keluar. jgn sesekali anggap perkara ini remeh krn ia merupakan tanggungjawab seorg isteri).
  • ketiga, mengatur & mengurus hal berkaitan rumahtangga seperti memasak utk suami & anak² krn air tangan seorg isteri adalah pengubat segala kepenatan suami & dapat mengelak dr suami keluar berpoya² di luar.

  • keempat, melahirkan & mendidik anak². dalam hadis yg diriwayatkan oleh Bukhari & Muslim, Rasulullah bersabda, "wanita adalah pengasuh & pendidik di rumah & bertanggungjawab atas asuhannya".

  • kelima, adalah si isteri harus berbuat baik & melayani keluarga suaminya dgn penuh rasa kasih & ikhlas. tip ambil hati mentua & ipar duai spt memberi hadiah, memasak ketika sesekali pulang ke kampung & bercakap dgn sopan.

yayyy!

alhamdulillah, cuti saya approved!
insyaallah, saya bercuti mulai 27/12/2010 sehingga 7/1/2011
seronoksss ^_~

tp kan, skrg ni yg tak seronoknya... am craving for the just heavenly red velvet... yummm!

terliur takkk???

owh, itu kesan gigitan saya yg sgt menggiurkan... ngeh ngeh ngeh

*bila nak gi beli ni... huhuhu... weekend ni nk ajak my syg gi beli lah! ^_^

- Posted using BlogPress from my iPhone

Monday, November 22, 2010

jalan² harry potter

how was ur weekend peeps? hope everyone had an amazing weekend. mine? well yea, i had great time with my soulmate... ahaksss... harry potter y'all!!! semua org menanti²kan movie dia. me + mr.juma beli tiket wayang 10 hari lebih awal, punyalah excited... hihihihi...

sebelum gi movie (gsc midvalley), we went to our tailor to fit our baju nikah @ around 4pm... alhamdulillah, i love the tailoring... insyaallah, we can collect 'em by this wednesday...

hehe, ngan kain batik pun jadi eh syg ;P

the simple details

sgt simple, tp berat dowh baju ni...

tunjuk sikit² aje la yea... hihihi... nway, ada beberapa perkara nk kena adjust... 2-2 baju kena adjust... tp alhamdulillah, tailor ni x mengecewakan... insyaallah, harapnya final product memuaskan ^_~ (berdebar gak masa fitting aritu, takut resultnya mengecewakan)

pas fitting baju, terus gi midvalley... memula igt nak makan kat chilli's. sekali my syg kata "tamo western sgt" hohohoho... then, tgk menu kat 'the warung'. ermmm... mcm x kena selera saya plak aritu... so terus la menuju ke food court. ahaksss... senang kan. byk pilihan.

nasi campur utk dia

kimchii ramen for me (lamanya x layan kimchii, layanzzz...)

pas makan, collect tiket pastu jalan² plak sebab ada sejam lagi movie nk start... jalan² cuci mata survey barang hantaran, penat... lepas lepak kat starbucks & had my-all-time-fav, java chip!

yyyuuummmm~

our tickets

his final pose for the day, before the wicked time ^_~

*is there anyone hasn't seen the movie yet? u should go guys. it's worth it! really... we give double thumbs-up for the potter's. can't wait to see hp7 part 2*

Monday, November 15, 2010

love is in the air


our future bedroom's picture wall... thanx syg... love u so so so much!

- Posted using BlogPress from my iPhone

Wednesday, November 10, 2010

walimatul urus

ada sedikit beza dgn kad sebenar

jemput datang yea kengkawan ^_~

Tuesday, November 9, 2010

isteri dambakan suami mithali

kewajipan seorang suami
  • pertama, ialah membayar mahar dengan sempurna.

  • kedua memberi nafkah zahir & batin, Rasulullah bersabda:
    "takutlah kepada Allah dlm memperlakukan wanita, kerana kamu mengambil mereka dgn amanat Allah & kamu halalkan kemaluan mereka dgn kalimat Allah & kewajiban kamu adalah memberi nafkah & pakaian kpd mereka dgn baik."

  • ketiga, suami wajib memberi perlindungan kpd isterinya. bermaksud, dia haruslah memberi tempat berlindung yg selesa mengikut kemampuan dirinya.

  • keempat, mempergauli isteri dgn baik.
    Allah berfirman, "dan pergaulilah mereka dgn cara yg baik.: (An-Nisa: 19).

    Rasullah SAW bersabda, "org mukmin yg paling sempurna imannya adalah yg paling baik akhlaknya; & sebaik-baik kalian adalah yg paling baik terhadap isterinya." Riwayat Tirmidzi.

Sunday, November 7, 2010

selepas akad nikah

  1. penyerahan mas kahwin & wang hantaran
    keadaan semasa penyerahan mas kahwin & juga wang hantaran kadangkala mengikut adat & lokasi pernikahan berlangsung. contohnya ada negeri-negeri yg mahukan mempelai lelaki mengucapkan kata-kata seperti, "aku serahkan wang mas kahwin untuk isteriku dengan hati yg ikhlas & aku halalkan wang hantaran yg aku hadiahkan kepadamu". ada juga tempat ataupun negeri yang tidak memerlukan lafaz seperti itu.

  2. pembatalan air sembahyang
    keadaan berubah mengikut peredaran masa & juga zaman. dalam upacara ini pasangan pengantin biasanya akan memilih cincin, rantai & gelang sebagai simbolik acara pembatalan air sembahyang. ia bertujuan membuktikan pasangan telah pun diijab kabul & telah bergelar pasangan suami isteri yg sah.
    tip : jika anda memilih barang kemas sebagai pembatalan air sembahyang lebih baik berlatih terlebih dahulu memakaikannya pada ibu @ saudara perempuan.

  3. bersalaman & mencium tangan suami
    saat ini adalah saat yang dinanti-nantikan. lebih afdal saat ini anda memegang erat tangan insan yang telah pun bergelar suami & tunduk bersalaman dengannya sekaligus mencium tangannya dengan penuh kasih sayang. ucapkanlah "terima kasih sayang kerana menjadikan saya permaisuri hidupmu..." bisikkan kata-kata manis yang membuatkan sidia berasa bertuah memiliki dirimu.

  4. cium dahi isteri
    selalunya kaum keluarga & jurufoto yang meminta anda mengucup dahi isteri selepas si isteri tunduk bersalaman dengan si suami. tetapi jangan lupa bahawa ia merupakan sunnah Rasulullah iaitu mengucup dahi isteri dengan penuh rasa cinta agar kehidupan berumahtangga akan berkekalan hingga ke hujunga nyawa.
    tip : jika anda ingin mengucup dahi isteri di hadapan para tamu & mahukan ia diabadikan dalam foto, terdapat beberapa tip yg anda boleh gunakan. sebelah tangan anda memegang bahu isteri & sebelah lagi memegang dahu isteri. selepas itu, angkatkan sedikit muka sidia supaya mendongak tepat ke mata anda & anda tunduk perlahan-lahan adar dapat mengucup tepat pada dahinya. berikan kucupan dengan penuh ikhlas agar bunga-bunga cinta dapat anda rasai.

  5. bersalaman dengan ahli keluarga
    akhir sekali dalam hati berbunga riang & gembira setelah diijab kabul jangan pula dilupa kaum keluarga kedua-dua belah pihak. terpulang kepada pengantin mahu bersalaman dengan keluarga pihak lelaki @ pihak perempuan terlebih dahulu. tetapi pastikan anda mulakan dengan wali, ibu bapa sebelah perempuan @ ibu bapa sebelah lelaki. tidak kira berapa jauh tempat duduk anda dengan ibu bapa, tetapi anda mesti bersalaman dengan mereka terlebih dahulu.
    tip : salam & cium tangan kedua-dua mentua & luahkan rasa syukur serta ucapan terima kasih kerana merestui hubungan anda & menerima anda seadanya sebagai ahli baru dalam keluarga mereka.

  6. solat lepas nikah
    seelok-eloknya selepas selesainya akad nikah dilangsungkan, tunaikan solat sunat sebagai tanda syukur kepada Allah kerana majlis ijab kabul berlangsung dengan lancar.

    sumber : pesona pengantin /jun 2010

Monday, November 1, 2010

semasa akad nikah

  1. khutbah nikah
    khutbah nikah terpulang kepada jurunikah @ tok kadi yang menikahkan anda. ada yang dibuat sebelum akad nikah, ada juga selepas. semasa khutbah nikah dibacakan mempelai akan duduk berdekatan & disaksikan para saksi & juga ahli keluarga yang hadir. tujuan khutbah ini dibaca agar kedua-dua bakal pengantin faham tentang erti kehidupan berumahtangga & sudah menjadi salah satu syarat semasa majlis akad nikah berlangsung.

  2. bacaan taklik
    ramai pasangan akan berasa gentar apabila tok kadi meminta mereka membaca taklik. usahlah terlalu cemas kerana bacaan taklik hanyalah lafaz yang berbentuk ikrar antara pasangan suami isteri.

  3. keluarga sakinah/penyerahan tanggungjawab
    ini antara saat yang paling syahdu. bagi org johor @ kedah perkara ini sudah menjadi kebiasaan. ia umpama proses penyerahan tanggungjawab & hak jagaan oleh keluarga pengantin perempuan kepada pengantin lelaki. saat ini suami akan meletakkan tangan pada ubun-ubun isteri sambil membuat aku janji yang akan menjaga isterinya dengan sebaik mungkin & isteri pula akan membuat aku janji kepada wali @ ibu, agar menghalalkan susu yang diminumnya & mengucapkan terima kasih kerana membesarkan & mengahwinkannya dengan jejaka pilihan hati.

    sumber : pesona pengantin /jun 2010

Sunday, October 31, 2010

sebelum akad nikah

apabila tiba saat pernikahan, perasaan gementar, gugup & cemas pasti menyelubungi perasaan bakal pengantin, terutamanya bakal pengantin lelaki. saat paling indah juga ketika berkata "aku terima nikahnya...," dan ketika itu rasa syukur & gembira kerana orang yang anda cintai telah menjadi milik anda yang sah. dan untuk menghadapi saat-saat kegembiraan ini, terdapat beberapa panduan yang boleh dikongsi bersama;
  1. pastikan pengapit @ teman rapat duduk di sebelah
    pastikan pengapit @ teman rapat anda duduk di sebelah agar dapat membantu anda menyelesaikan perkara-perkara remeh seperti mengelapkan peluh, mengemaskan layah yang panjang berjela semasa anda duduk & bangun. rakan yang ada juga pastinya akan membantu mengurangkan rasa cemas @pun gugup. yang penting, rakan akan dapat membantu mengurangkan rasa malu anda ketika berhadapan dengan keluarga pihak lelaki.

  2. sediakan i/c @ kad pengenalan
    jangan lupa sediakan i/c @ kad pengenalan masing-masing. jurunikah @ pembantunya pasti akan melihat kad pengenalan kedua-dua mempelai. ini bertujuan untuk mengelak sebarang kekalutan berlaku semasa majlis nanti.

  3. duit upah
    sebagai peringatan kepada pengantin lelaki, jangan lupa sediakan duit upah untuk tok kadi & saksi sebelum majlis pernikahan berlangsung.

  4. senyum agar sentiasa tenang
    pastinya anda akan rasa berdebar, tetapi jangan lupa lemparkan sedikit senyuman pada orang di sekeliling agar keadaan tidak tegang. selain itu jika anda duduk dalam keadaan bersimpuh bagi pengantin perempuan, betulkan sedikit kedudukan anda agar tidak berlaku kekejangan. begitu juga dengan pengantin lelaki. pastikan anda duduk bersila dengan selesa dan mengadap tok kadi ataupun jurunikah.
sumber : pesona pengantin / jun 2010

Thursday, October 21, 2010

he is so sweet

i was on the way back from a dinner with my pet sis + her newly born baby girl @ alamanda, was on wheel @ mex highway when i received a msg from my other half...

*ting ting*
" i love u syg... Muaxh "

(talked to myself, 'aiksss... he knows that am on the way home... jap lagi syg reply eh syg')

*ting ting*
" 2010hr... 20/10/2010 "

(talked louder to myself, 'ooowwwhhh... u are so sweet baby')

27 minutes later i replied;
" i love u too syg... muaxh "
" terima kasih syg... "

he replied, " sama2 syg... "

am so in love with him, my syg my al juma...
looking at the sweet msg again & again & again, i think am the luckiest lady in this world...

why?
because he chose me to be his other half, because he wanted me so much, because he proposed me to marry him and last but not least... because we are so much in love towards each other...

muzafar shah bin mustapa, i can't wait to be called as mrs al juma
*smooch*

Sunday, October 17, 2010

my sunday

waaa~ penuh sawang rumah yg 1 ni... sorry ye kengkawan, gwa been bz lately; loads of work (mcm org lain gak) + planned & ad-hoc events + own projects + my wedding preparation ^_^

pejam celik buka tutup mata, ada baki 2 bln lg nak menikah dgn my buah hati, al juma... doakan semoga urusan & perjalanan kami berdua dipermudahkan + diberkatiNya... insyaallah amiin...

harini gwa + tunang gwa jalan-jalan survey perabot kt ikea... bab susun perabot kt rumah serahkan saja to my other half (idea dia mmg bernas kalau bab2 menghias rumah).


pic taken with his blackberry

kluang kopitiam @ ikano power centre


while waiting our kopitiams


mine, plain rice + beef rendang with salted egg


he orderred curry me

- Posted using BlogPress from my iPhone

Tuesday, September 7, 2010

salam aidilfitri...

Friday, August 13, 2010

panik!!!

aaarrrggghhhkkk!!! panik panik panik!!! lagi 4 bulan je menjelang hari 'besar'... tp 1 benda pun tak buat lagi... aduhhh, gimana nich (",)

tarikh nafas... hembusss... tarikh nafas... hembusss... tarik nafas... hembusss...
OK OK, start esok! esok mesti buat what-to-do-list mengikut bulan... bulan ni nak buat ape, september pula nak buat ape dan seterusnya sehingga december...

Ya Allah Ya Tuhan Kami, kau permudahkanlah urusan ku dunia & akhirat... apatah lagi niat ku untuk mendirikan 'masjid'... kau murahkanlah rezeki kami berdua, berikanlah kesihatan yg baik², tabahkan kuatkanlah hati & semangat kami juga keluarga kami... mohon diizinkan olehmu Ya Rabbi... insyaallah, amiin ya rabbal allamiin...

nota : satu-satunya perkara yg dah lama selesai ialah beli kain untuk majlis khatam al-quran & majlis nikah utk aku & sidia... insyaallah, nak hantar ke tukang jahit selepas kembali dari bercuti raya...

Wednesday, July 28, 2010

he loves my new hairstyle

"cantiknya syg..."

he just drew a huge curve on my face

i love you, baby... always and forever

Wednesday, May 26, 2010

kenangan terindah

terima kasih sayang,
terima kasih kerana;
mengasihi,
menyayangi,
merindui,
mencintai,
daku seadanya diriku...

syukur padamu Ya Allah...

Tuesday, May 25, 2010

buah hati maklong

meet my lil angels...

sarah + wawa


saya wawa

wawa + sarah

maklong heart buah hati maklong ni ^_^

Monday, March 8, 2010

cinta ini, cinta juma



Betapa Engkau Menyintai
Agungkan Aku Bagai Seorang Puteri
Selalu Kau Puja Diriku Ini
Melayang Aku Tak Memijak Bumi

Namun Terkadang Ku Rasakan
Apakah Sikapmu Tak Berlebihan
Aku Wanita Tak Sempurna
Bukan Sekilaunya Batu Permata

Marilah Bersama Jalani Cinta Kita Apa Adanya
Saling Mengerti Dan Sudi Menerima
Kita Manusia Biasa
Marilah Menjaga Kesucian Cinta Rahmat Yang Kuasa
Saling Berpadu Hati Untuk Berdua
Dalam Dakapan Mesra

Nikmati Suka Berbagi Duka
Seiring Denganmu Aku Bahagia
Genggam Jemari Dan Berjanji
Setia Selamanya Sampai Akhir Nanti

alinx ♥ al juma

Wednesday, January 13, 2010

cinta saya cinta juma

kenalin yach ama cinta hati saya,
muzafar shah bin mustafa


ini saya, hehe *dia suka gaya saya begini*

kami
we are together since 10/01/2010
*masih baru & masih hangat daripada biasa hahaha*
blogger-emoticon.blogspot.com

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...