Thursday, May 30, 2013

ngedet dengan pakar orthopaedic ku

haaa OK, jom sambung cerita selanjutnya. cerita kisah dating dengan pakar orthopaedic aku di SDMC, subang jaya pada 25/5/2013, sabtu.

memandangkan sabtu = half-working-day, makanya aku + encik suami sampai awal sebelum 9am lagi. register + uruskan GL insurans syarikat, lepas tu terus Q untuk jumpa pakar. oh ye, doktor pakar ortho aku namanya Dato' Dr. Anuar Bin Onah. aku adalah antara org terawal juga la yg jumpa beliau aritu. suami suh duduk atas wheel chair, tp macam biasa aku berkeras nak jalan sendiri macam biasa heheh. lagi pula masa tu, gemuruh sungguh jantung ini rasanya. berdebar, seram sejuk, nafas laju semacam pastu airmata cepat betul bergenang. aku ni penakut. sebolehnya mengelak nak jumpa doktor. tapi kali ni terpaksa. terpaksa sebab taknak sakit lagi.

nama ku dipanggil untuk masuk buat pemeriksaan awal sebelum consultation. mesra + lembut je layanan Puan Baizura (pembantu) Dr.Anuar aritu. suami ada meneman. baring + tunggu doktor datang buat pemeriksaan. doktor sampai je dia tanya cemane bole jadi gitu. aku cite la mcm dlm entry 'alkisah sakit lutut' tu. dari cerita aku, beliau kata "ohhh, ni kepala lutut keluar ni... terkeluar...", katanya sambil senyum. mana la aku tau apa maksud terkeluar tu kannn...  "ok angkat kaki, pelan²... luruskan + cuba bengkokkan kaki". 1st attempt selamba je aku buat. tak sakit langsung heheh. pastu beliau cuit² sikit bahagian kepala lutut, dia tolak² sikit. kemudian beliau suruh aku angkat kaki lagi sekali, cuba luruskan kemudian bengkokkan kaki lagi sekali.

"Aaarrrggghhh!!! Ooouucchhh!!!", aku menjerit kuat pastu menangis. huhu... serius sakit dowww... dah takde rasa malu dah kat doktor. memang sakit kot. wuii rasa mcm kena tikam la lutut aku. "ok ok, letak kaki semula, turun + masuk bilik saya", kata beliau. dalam hati aku "jahatnya doktor ni, tadi elok je tak sakit... dia cuit² sikit pastu sakit plak". dapat la tisu dari pembantu doktor tu sebab airmata berjurai² kan...

haaa lepas tu, pijak lantai + berjalan rasa sakit la kan. suami la jadi tongkat. dengan xray result yang kami dapat pada hari sebelumnya, kami mendengar penerangan dari Dr.Anuar pasal kepala lutut terkeluar tu. blablabla potpetpotpet... yang musykil ditanya, yang tak faham tanya semula sampai la faham. ohhh begitu keadaannya. satu dalam seribu kata beliau, aku memiliki landasan kepala lutut yang cetek daripada biasa. oleh kerana situasi ini, kepala lutut (patella) aku muda beralih ke kiri ke kanan. sepatutnya patella kita bergerak ke atas ke bawah sahaja. kes aku ni, semua arah dia pegi. atas bawah kiri dan kanan. dan aku andaikan, sejak kejadian salah step + jatuh, 18 tahun lepas tu telah menyebabkan patella aku menjadi lebih tinggi dari biasa dan sepatutnya. 18 tahun beb. macam² dah aku buat, banyak dah beban yang kaki kiri aku dah buat. daki gunung kinabalu, jogging, naik turun tangga, jungle trekking, angkat barang, turun naik tangkuban perahu, kembali aktif badminton, lompat²... eh banyak lahhh. kesian lutut kiri aku, sampai sakit begini jadinya huhuh.


gambar atas : gambaran xray kedudukan patella yang sepatutnya (normal)
gambar bawah : keputusan xray lutut ku, patella berada lebih tinggi + terkeluar sikit

bak kata suami "sebelum jumpa pakar elok je tak sakit, lepas jumpa sakit balik". ye lah, mesti doktor nak confirm kan andaian beliau kan? sebab tu kena sakitkan pesakit dia dulu, ye tak??? itu andaian aku pujuk diri sendiri kononnya.

nak tak nak suami mintakkan juga wheel chair. kesian agaknya tengok isterinya tak tahan sakit. so, wheel chair was my best friend on that day. kena travel ke sana ke mari untuk buat blood test + magnetic resonance imaging (mri). dah nama penakut ni, nak amek darah sikit pun dah gigil. apatah lagi buat mri. menggelabah tak pasal². tapi Alhamdulillah, semua staff SDMC yang memberikan servis kat aku aritu, baik² belaka. pandai menenangkan pesakit yg sangat penakut mcm aku ni. yesss! aku berjaya melawan ketakutan dan berjaya dengan blood test + sesi mri. lama juga kami di sana, 5 jam baru settle semua. dan appointment seterusnya dengan Dr.Anuar pada 28/5, selasa. appointment kali tu akan dapat result from both blood test + mri.

lega dengan kisah hari sabtu yang lalu, syukur. tapi gemuruh untuk the next appointment pasti akan datang lagi. mudah²an, ALLAH permudahkan semuanya. moga ada miracle yang akan berlaku, in sha ALLAH (kalau boleh aku taknak buat surgery, takut mengenangkan sakitnya nanti huhu)

OK, nanti sambung cerita lagi lah ye. terima kasih kerana sudi membaca entry ini. till then, jagalah kesihatan + lutut anda. jaga diri yea!

cau beddah!

2 comments:

  1. hope semua dipermudahkan dik
    aduhh risau akak ..

    ReplyDelete
  2. tQ kak :) in sha ALLAH. nnt ape² linx akan update lg ye

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...