Monday, February 17, 2014

gula organik vs gula perang vs gula putih

wah gitu, panjang nau title cite kali ni. tahun 2014 ni, kami suami isteri bertekad untuk mengubah gaya hidup biasa kepada yang lebih sihat, inshaALLAH. selepas berjinak² dengan brown rice, sekarang sudah mula menukar penggunaan gula putih kepada gula perang. berdikit² kata orang. slow² kata matsaleh. pendekatan ni bermula bila suami meminta untuk dikurangkan gula untuk setiap air yang aku hidangkan. sejak itu, aku buat proposal untuk mengganti gula putih dengan gula perang dan Alhamdulillah beliau bersetuju, weehooo! bukan senang nak mengubah tabiat sejak kecil kan? cabaran hebat tau, wa cakap lu.

tapi kan, rupanya ada lagi sejenis gula yang aku tak pernah ambil tau selama ni. gula organik! yeaaa, gula organik. kalau ada organik tu semua dah boleh agak lah kan... harganya sedikit mahal berbanding barang² biasa. terima kasih banyak² kepada blog The Secret Medicines kerana sudi berkongsi maklumat berguna tentang subjek GULA.
Artikel di bawah ditulis pada tahun 2009 sudah tidak lagi sesuai dengan perkembangan semasa yang diamalkan oleh penulis kerana penulis hari ini (tahun 2013) sudah tidak lagi makan gula putih walaupun sedikit. Dari 4 kilo gula organik pada masa artikel ini ditulis, penulis telah berjaya mengurangkan penggunaan kepada kurang dari 2 kilo sebulan untuk seisi keluarga. Harga semasa juga sudah meningkat dari RM6 sekarang mencecah RM11 sekilo. Perlu diketahui bahawa gula organik juga tetap gula dan ia boleh memudaratkan jika diambil dengan banyak.
Sejak bertahun yang lalu, saya telah berjaya mendidik keluarga saya supaya tidak lagi menggunakan gula putih dalam minuman ataupun makanan. Saya akan cuba elakkan menggunakan gula putih mengikut apa cara yang termampu saya lakukan. Cuma kadang-kadang apabila minum di kedai, terpaksa juga minum air yang dicampur dengan gula putih. Itupun, selalu pesan minuman "kurang manis" apabila memesan teh, kopi atau jus buah-buahan. Kadang-kala, bila ada minuman yang dibuat terlalu manis (walaupun sudah diberitahu), minta pembancuh minuman tersebut membuat semula minuman tersebut supaya ia jadi kurang manis. Itu hak saya sebagai pelanggan. 

Biasanya mereka yang mengidap diabetes sahaja yang selalu memesan minuman kurang manis. Tetapi saya tidak mengidap penyakit diabetes. Ada sahabat yang bertanya sama ada saya mengidap diabetes setelah memesan minuman kurang manis, saya jawab "sebagai langkah pencegahan" sahaja. Sepatutnya, pesakit diabetes tidak boleh membuat pesanan air kurang manis, sebaliknya minuman tanpa gula. Kalau jus buah-buahan, rasa manis buah-buahan cukup sebagai pemanis minuman, tidak perlu ditambah gula putih walau sedikitpun. 

Perbezaan Gula Organik & Gula Putih
Gula tebu organik diperbuat dari perahan jus tebu dan dikeringkan. Kandungan pekat dari perahan jus tebu atau disebut nira (molasses) tidak dibuang menjadikan warnanya perang. Ia berbeza dari gula putih kerana ia diproses (refined) secara kimia. Gula putih adalah sukros, ia adalah kristal putih yang terhasil setelah proses membuang semua vitamin, molasses, mineral, protin, serat dan lain-lain kandungan yang berfaedah terkandung di dalam air tebu. Ia tidak terdapat di alam semulajadi, sangat merbahaya kepada manusia, malah tidak sesuai untuk dimakan. Bagi saya, gula putih adalah racun yang merbahaya. 

Gula Semulajadi
Selain itu, terdapat juga gula dari sumber semulajadi yang lain seperti fruktos (di dalam buah-buahan), laktosa (susu), maltosa (dalam makanan seperti oat, jagung dan lain-lain). Ia mempunyai faedah yang baik dalam bentuk nutrien. 

Gula Perang
Terdapat juga gula perang (brown sugar) yang banyak terjual di pasaraya. Gula perang tidak mempunyai apa-apa faedah kepada manusia, malah ia sama bahaya seperti gula putih. Ia diproses (refined) terlebih dahulu, kemudian dicampur semula dengan sedikit molasses untuk menjadikan warnanya perang semula. 

Untuk mengenali gula organik dan gula perang adalah sangat mudah. Anda hanya cium baunya, gula organik mempunyai aroma seperti bau nira tebu atau kelapa manakala gula perang tidak mempunyai aroma. Gula tebu organik biasanya diimport dari luar negara. Paraguay adalah pengeksport terbesar gula tebu organik. Filipina juga ada mengeluarkan gula organik. Walaupun harganya agak mahal dari gula putih, gambar pertama di atas menunjukkan kuantiti yang saya gunakan untuk stok yang boleh bertahan selama lebih sebulan. Terdapat 3 peket dan 1 botol gula organik di dalam gambar, jumlah perbelanjaan untuk stok tersebut tidak sampai tiga puluh ringgit. Jika harga sepeket 1kg sekitar RM6 ~ RM6.50, sebulan saya hanya perlu belanjakan hanya RM26 untuk kesihatan dan kelazatan minuman di rumah. Jika dahulu, saya hanya belanjakan RM6 untuk 4 peket gula putih, tetapi kini saya sedar, sebenarnya saya membayar harga kesihatan saya dengan harga yang begitu murah untuk mengundang penyakit diabetes. Sekali penyakit itu datang, anda perlu membayar kos untuk suntikan insulin setiap hari, berulang-alik ke hospital untuk pemeriksaan berjadual, kadang-kadang terpaksa bermalam di hospital sehingga doktor memberi kebenaran untuk pulang, makan pula ubat-ubatan yang diberi oleh doktor sampai bila pun boleh sembuh, hanya Tuhan saja yang tahu. Kalau nasib anda tidak baik, mungkin akan kehilangan sebahagian anggota tubuh sebab dipotong. Itulah kos yang sebenarnya jika anda menggunakan gula putih, bukan RM6 untuk 4 peket.

menarik kan? lepas baca info ni semalam, terus macam nak keluar cari gula organik. serius ok. inshaALLAH, kalau diizinkan, malam ni nak ajak suami gi cari gula organik. mari kita sama² berusaha + istiqamah untuk menjadi lebih sihat. mudah² ALLAH permudahkan, amiin.

terima kasih sudi baca :) caubeddah!

4 comments:

  1. terima kasih untuk perkongsian.. so better guna gula organic la if nk sihat kan.. dan boleh kupas isu tentang tepung.. aritu ada video psl proses tepung. guna bahan kimia jugak.

    ReplyDelete
  2. sesame... kebetulan tengah excited nak tau pasal penggunaan gula, sharing is caring gitu. woaaa, apsal tepung plak ye. penting gak tu sebab suamiku suka makan cekodok

    ReplyDelete
  3. lin.... if dah jumpe gula organic nak tgk pembungkusnya camne

    ReplyDelete
  4. jua, lin dah buat entry baru untuk organic sugar tu, ada gambar skali. please check yea :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...