Thursday, October 9, 2014

resepi : mee suah basah simple (tapi sedap)

mee suah. agak kurang glamer dikalangan orang Melayu. aku belajar makan mee suah ni pun masa kecik-kecik dulu, bunda suka makan mee suah. bunda suka masak mee suah. bahan-bahannya very simple. serius sangat mudah. tapi hasilnya, perghhh!!! meleleh ayaq lioq kalau teringat heheh. ermmm, lamanya tak makan mee suah masakan bunda.

jadi, ayuhhh... jom cuba resipi mee suah bunda aku yg super duper simple ni.

ini la rupanya mee suah yang aku masak sendiri hihih.
ada orang komen, gambar ni macam gambar hotel dining.
aaawww, terima kasih la ye :)
bahan-bahannya (untuk hidangan 2-3 orang):
  • 3 tbsp minyak masak (aku menggunakan olive oil).
  • 4 ulas bawang putih - dicincang.
  • 2 ulas bawang merah - dihiris.
  • 5 tangkai cili padi - dipotong kecil (ikut tahap ketahanan pedas masing-masing).
  • 2 tbsp udang kering - ditumbuk kasar.
  • 200 gram mee suah - rendam dalam air sejuk selama 1 minit sebelum dimasak.
  • 1-2 biji telur.
  • kicap soya, garam dan gula (bahan perasa).
  • sedikit air untuk kuah/sup.
bahan hiasan:
  • bawang merah goreng.
  • daun bawang @ daun sup - dihiris.
cara-cara memasak:
  1. panaskan minyak masak dan tumis bawang putih + bawang merah hingga naik bau.
  2. masukkan cili padi dan udang kering, kacau sehingga naik bau udang kering.
  3. masukkan air dan biar hingga mendidih. 
  4. kemudian, masukkan mee suah dan sedikit kicap soya.
  5. pecahkan telur dan kacau.
  6. tambah garam dan gula mengikut rasa masing-masing.
  7. tutup api apabila rasa sudah sebati.
  8. hiaskan dengan bawang goreng rangup dan daun bawang @ daun sup mengikut kesukaan.
  9. mee suah basah sedia untuk dimakan.
jangan terus makan masa mee suah tu masih panas. melecur pulak bibir lidah dan gusi tu nanti, heheh. mee suah ni memang sedap dimakan panas-panas, tapi berhati-hatilah ye. bila dah sejuk, memang kurang sedap rasanya.

macam aku, suka letak bawang goreng dan daun sup banyak-banyak. suami aku pulak jenis tak suka bawang goreng dan daun sup. so, dia makan mee suah tu kosong gitu je. tapi bertambah juga la encik suami makan aritu hehehe... sedap la tu kan kan kan. ceh, tak bole blah langsung, puji diri sendiri siottt kahkahkah...

so, inilah resipi mudah aku, eh salah. resipi simple bunda aku. rencahnya udang kering je. tapi korang boleh gantikan udang kering tu dengan ayam atau udang segar mengikut selera masing-masing.

OK lah, selamat mencuba uolsss... terima kasih sudi baca.
jaga diri jaga hati, cau beddah!

Thursday, October 2, 2014

jangan memandu dengan siku!

hari ni jalan sesak seperti kebiasaannya, jalan menuju ke ofis. rutin aku, drive dengan kelajuan biasa-biasa saja dan cuba sebaik mungkin untuk menunjukkan perikemanusiaan. wah gitu sangat ye. tapi memang betul pun. diri + hati lebih rasa tenang apabila kita memberikan aura positif seluas mungkin.

sampai ke satu jalan yang menghampiri ofis, di hadapan kereta aku ada seekor kancil sedang bergerak laksana seekor siput. di hadapan seekor kancil itu pula tiada kenderaan lain. kosong. yang peliknya seekor kancil tersebut berjalan di atas garisan tengah, tidak berada di lorong kanan mahupun di lorong sebelah kiri.

getus hati, "oh takpe lah, mungkin OKU sedang memandu @ warga emas yang memerlukan masa pemanduan berhemah". tapi mengapakah sikancil itu berada di atas garisan putih pembahagi jalan tu?

ku lihat jam, "alamak, lambat dah ni". lantas aku memcut sedikit untuk mendekati sikancil di hadapan ku itu. ingatkan kancil tu akan memecutkan diri kerana aku menghampirinya kan. ceh, hampeh. lek je dia meng-siput-kan dirinya.

tetiba, nk himpit kereta aku plak. jadi ku berikan la hon manja-manja gitu. terkejut agaknya sikancil itu, lalu kelam kabutlah dia untuk masuk semula ke laluan yang betul. apabila ku jeling... rupanya!!!

aaarrrggghhh!!! sikancil sedang bersolek! sedang menyolek matanya. ku agak dia sedang memegang maskara... dan sikancil sedang tergelak-gelak. wahhh hatiku mendidih geram.

aduyaiii, cik akak... jangan la membahayakan nyawa orang lain dengan tindakan tidak-bijak-langsung mu itu wahai cik akak. ngok ngek samdol betul lah. dia bole gelak tu yang aku bengang tu. lupa pulak nk tengok no.plat sikancil tersebut. haihhh... potong betul lah!


*moral cerita : sila bersolek/mekap dalam keadaan tenang + selamat dan bukan di dalam keadaan anda sedang memandu kenderaan. tolong jangan bahayakan nyawa orang lain walaupun anda hebat memandu dengan siku!

terima kasih sudi baca! jaga diri jaga hati, cau beddah!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...